Ultraviolette stralingsindex of UV-index.

     
De ultraviolette stralen van de zon kunnen we niet zien en worden we ook niet gewaar. Hoe intenser de straling, hoe schadelijker de eventuele gevolgen ervan zijn.
Het is dus nuttig om de intensiteit te meten van de ultraviolette straling waaraan we worden blootgesteld om zo te weten wanneer en hoe we ons moeten beschermen.
De Wereldgezondheidsorganisatie en de Wereld Meteorologische Organisatie hebben daarom een UV-index bepaald. 

De UV-index drukt de intensiteit van de ultraviolette straling uit en werd ontworpen om te wijzen op mogelijke gezondheidsrisico’s. De UV-index begint bij nul; hoe hoger de UV-index, hoe groter het risico op huid- of oogproblemen.

Cliquez ici homepage
   
Cliquez ici de schaduwzijde van de zon

Cliquez ici elementaire voorzorgsmaatregelen
   
Cliquez ici zonneproducten gebruiksaanwijzing
  
Cliquez ici een nieuwe etikettering
  
Cliquez ici leidraad om correct te kiezen 

   
Cliquez ici veelgestelde vragen  

In de weerberichten is de aangegeven UV-index de maximale waarde die tijdens de dag wordt voorzien en die meestal wordt bereikt wanneer de zon het hoogst staat.
Bij de evenaar is een UV-index 20 mogelijk.
In onze streken kan de UV-index in de zomer 8 of 9 bereiken.

Wat is de aanbevolen bescherming afhankelijk van de UV-index?

Zwakke UV-index:

New Picture (1.1).png  New Picture (1).png
U hoeft zich niet te beschermen.
U kunt in alle veiligheid uw buitenactiviteiten voortzetten.

Matige of hoge UV-index:

             
Zoek ‘s middags de schaduw op.
Bescherm u met kledij, hoedje, zonnebril en zonnecrème.

Zeer hoge of extreme UV-index:

           
Vermijd buitenactiviteiten op het heetst van de dag. Zoek steeds de schaduw op.
Beschermende kledij, hoedje, zonnebril en zonnecrème zijn noodzakelijk!


« Veilig in de zon »
is een initiatief van DETIC, COMEOS, de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, en het OIVO.
Met de steun van de RTBF.